anmeldelse

• Terningkast SEKS for "I skyggen av stråleglansen!"

Simen Ingemundsen i Bygdebladet er førstemann ut til å anmelde Jan-Erik Knudsens ferske  thriller. Og anmeldelsen er så bra, at vi satser på tilgivelse for å sitere den i sin helhet:

Samfunnsaktuell og overlegen thriller, som gjør deg målløs av begeistring allerede fra første setning

Jan-Erik James Knudsen debuterte som skjønnlitterær forfatter i 2008, da ble kriminalromanen "En fiende å frykte" utgitt. En kritikerrost bok, som både er nervepirrende og hårreisende. Dette var første gang vi nordmenn ble kjent med førstebetjent Eddie Samson og kollega Bernhard Fiske, som jobber med å overvåke Oslos mafiamiljø. «En fiende å frykte» var en elegant, medrivende og helstøpt historie, som jeg virkelig storkoste meg med da den kom.

To år etter kom den etterlengtede oppfølgeren "Memo fra en morder". I denne boken ble Samson og Fiske satt på saken da to russiske prostituerte med kort tids mellomrom blir funnet drept i Oslo. Dette var en oppfølger som virkelig var en fryd å lese, og flere hakk bedre enn forfatterens debut. Igjen fikk Knudsen vist sitt talent som forfatter. Gjennom nærmere 400 sider byr Jan-Erik James Knudsen på heftig, intens og nervepirrende spenning.

Etter «Memo fra en morder» kom i 2010, har det vært helt stille fra forfatteren. Jan-Erik James Knudsen er en krimforfatter jeg virkelig har savnet bøker fra. Så i år, ni år etter hans forrige bok, er han tilbake, til glede for alle norske krimelskere. For endelig er tredje bok i krim-serien med etterforskerne Eddie Samson og Bernhard Fiske fra Kripos i hovedrollen her.

jan erik terningkast seks

«I skyggen av stråleglansen» er uten tvil Jan-Erik James Knudsens beste bok til nå, et fyrverkeri av en historie. Aldri har uttrykke «Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves» klinget bedre. Jeg er personlig enormt glad for at Knudsen gjør et så ekstremt godt comeback nå, så lang tid etter hans forrige bok ble utgitt!

«I skyggen av stråleglansen» er en svært velskrevet og underholdende thriller, den inneholder enormt mye dramatikk, spenning og action. Med et såpass interessant plot og så mange komplekse karakterer, er det umulig å legge fra seg denne godbiten av en fortelling. Dette er et stjerneskudd av en forfatter, som jeg håper kommer med flere thrillere framover.

I thrilleren «I skyggen av stråleglansen», følger vi hovedpersonen Tommy, samt etterforskerne Eddie Samson og Bernhard Fiske fra Kripos, og historien involverer MI5, MI6, høytstående politikere, ofre, biljakter i mørkt regnvær og familiemedlemmer som ikke er de man tror. Da Tommy forsvinner, reiser de norske etterforskerne til Belfast på jakt etter ham, handlingen veksler mellom Oslo og Belfast, og vi følger den grusomme opprullingen av et pedofilt VIP-nettverk. Det er dystre hemmeligheter, ukjente fedre og mange som gir seg ut for noen andre enn de er. Alle har sin egen agenda, eller dobbel agenda, og alt toppes i en forrykende avslutning og tankevekkende epilog.

Jeg hadde neste glemt hvor dyktige Jan-Erik James Knudsen er i sin måte å skrive på. «I skyggen av stråleglansen» gjorde med målløs og begeistret allerede fra første side. Dette er helstøpt krim, og en litterær godbit av de sjelden. Vi skal være enormt glad for at vi har slike som Jan-Erik James Knudsen, et stjerneskudd av en forfatter. La oss får mer av Jan-Erik James Knudsen, og ikke la det gå ni nye år før neste bok kommer.

Terningkast: 6

Boken kan bestilles hos din lokale bokhandel, eller direkte i vår nettbutikk her: http://forlagshusetivestfold.no/i-skyggen-av-straleglansen-jan-erik-knudsen

• Tysk bokanmelder har fått øynene opp for "Med himmelen under oss."

Vi er ikke bortskjemte med at bøkene våre blir omtalt i utlandet, men desto hyggeligere de gangene det skjer. Denne gangen er det journalist og bokanmelder Stefan Mesch som omtaler bøker for diverse tyske aviser, magasiner og litteratursider, som i forbindelse med at Norge skal være æresgjest under neste års bokmesse i Tyskland har lest seg opp på norsk litteratur. En av bøkene han trekker fram som en av de tjue beste bøkene av nye norske og foreløpig ukjente forfattere, er Anja Hagelunds debutroman "med himmelen under oss."

stefan

Han skriver bla

Med himmelen under oss“ (2015) [„Mit dem Himmel unter uns“]

„Ein kurzer Roman über Verletzlichkeit, Beziehungen zu anderen Menschen und grüne Turnschuhe. Erika, 25, geht gern mittwochs in die Bibliothek. Es geht auch um Ole, der an einem Ort arbeitet, an dem „niemand wirklich sein will“. Erika hat Zwangshandlungen. Dies ist kein trauriges Buch: Sie können Humor finden und Tragikomik. Ein kleines Juwel von zwei verschiedenen Menschen, die ihr Leben nicht komplett in Ordnung bringen und sich in ihrer Andersartigkeit wiederfinden. Voller Wärme und Humor. "

En liten juvel altså. Ingen dårlig attest for en ung debutant, tre år etter at boken kom ut. En bok som selvfølgelig ble kjøpt inn av Kulturrådet, men som siden nærmest har gått under radaren. Kan vi håpe på at flere blir oppmerksomme på den?

Den finnes både med stive permer og Pocket, og selges (altfor) rimelig i nettbutikken her: http://forlagshusetivestfold.no/catalogsearch/result/?q=anja

Om boken:

med_himmelen_under_ossDette er en kort roman om sårbarhet, relasjoner til andre mennesker, og grønne joggesko. Hovedpersonen er Erika, en 25 år gammel jente som har lagt sin elsk på å dra til biblioteket på onsdager, og har laget et system med søppelet sitt i tilfelle, mot formodning, hun ikke klarer å gå ut med det. Den handler også om Ole, som jobber på et sted der «ingen egentlig ønsker å være», han har ingen særlige bekymringer bortsett fra å skulle holde styr på denne eksentriske jenta.

Erika er en ung jente med tvangshandlinger og sliter med psyken. Tema er dessverre veldig relevant, da mange unge sliter psykisk idag. Dette er likevel ikke noen trist bok, man finner både humor og tragikomikk, og det er nærliggende å sammenligne med en mannlig bokprofil som i disse dager gjør comeback som blogger – Ingvar Ambjørnsens Elling.

• Flott anmeldelse av middelalderromanen "Sverddrengen" i Dagen

I slutten av august kom middelalderromanen "Sverddrengen" i handelen, og nå har avisen Dagen anmeldt den med godt resultat :-)

sverddrengen i dagen

Om boken:

cover sverddrengenVi skriver tidlig 80-tall. Tord og Marie Jonsson har flyttet til Skien. På en middelalderutstilling ser han et maleri av en navnebror, Tord Sigurdsson, sverddreng på Bratsberg gård. Hvorfor kjenner han en slik intens dragning mot den unge krigeren? Og hvorfor slipper ikke denne opplevelsen taket i ham? Da han seinere kommer over Snorre Sturlassons kongesagaer, rives han med av beretningen om den mektige Gregorius Dagsson, lendmann på gården i 1100-tallets Skida. Skikkelser fra denne perioden blir levendegjort, og gammel og ny tid veves stadig tettere sammen. Det er som han står ved en elvebredd der grunnen gir etter. Han sklir uti og føres hjelpeløs av sted. Ufredsår har preget Norge etter Sigurd Jorsalfares død, og nå raser striden om kongemakten mellom halvbrødrene Øystein, Inge Krokrygg og Sigurd Munn. Det brygger opp til et avgjørende slag i Bjørgvin i 1155 da fantasier synes å bli til virkelighet for Tord Jonsson. Med ett ser han Skida slik byen den gang var, og blir med Gregorius’ menn på seilasen vestover. Er han selv krigeren på bildet – Sverddrengen? Unggutten som dras mellom trelljenta Huld og den fribårne stormannsdatteren, Ulvhild. Er vi overlatt tilfeldigheter og en usikker skjebne? Bærer vi i oss en unik identitet uavhengig av tid og sted? Og, hvilke rammer for livsutfoldelse gis det i to så ulike epoker?

Boken kan bestilles hos din lokale bokhandel, eller direkte i forlagshusets nettbutikk her: http://forlagshusetivestfold.no/nettbutikk/skjonnlitteratur/sverddrengen-tor-bertel-lovgren

• Flere gode anmeldelser av "Tidsrift": Sjarmerende sørlandskrim! Mesterlig!

Mårten Juvastl Havre debuterte i 2016 med boken Blå måne. Nylig kom oppfølgeren, Tidsrift. Foreløpig har to aviser anmeldt boken, deriblant Bjarne Tveiten i Fedrelandsvennen som har latt seg sjarmere. I anmeldelsen trekker han blant annet fram Mårten Juvastøl Havres fargerike litterære bilder, som for eksempel: Ei forelska dame tenker for seg sjølv: «Følelsene hadde fosset gjennom henne som Reiårsfossen på Bygland.»

tidsrift i fedrelandsvennen

Tveiten skriver også:

… forfattaren greier å skape bra spenning. Med å la fleire personar operere på to tidsplan, sjølvsagt ikkje Hansen og Franc, skaper forfattaren mange spesielle situasjonar. Ofte komiske, men samtidig prega av alvor. Han får høve til å demonstrere forakt for Hitlers nazistiske Tyskland. Handsaminga av sinnssjuke på Eg for over 100 år sidan er forferdeleg – men Mårten Juvastøl Havre veit openbart kva han skriv om, og skildringane hans står til truande.

Klara Turid Fidje Frettun i Søgne og Songdalen Budstikke har også lest boken. Under overskriften "Mesterlig, Mårten", skriver hun blant annet:

Sogndølen blander grøsser, krim og fantasy på en måte som gjør det vanskelig å legge boken fra seg.

tidsrift i søgne og sogndalen budstikke

Vi gratulerer Mårten med en fine anmeldelser, og håper det motiverer til fortsatt skriving!

Om Tidsrift:

tidsriftNatt til 6. oktober 1943 forsvinner løytnant Wolfgang Kortz og troppen sporløst under et oppdrag. På nøyaktig samme dato i 1881 fordufter Ole Wessel under en rømningsaksjon fra Eg sinnssykeasyl. 6. oktober 2015 blir ekteparet Tormod og Turid Helland drept på slektsgården i Øvrebø av gjerningsmenn ikledd Wehrmacht-uniformer. Mens en mann som hardnakket påstår å være født i 1848 forskanser seg på Sørlandet sykehus. Etterforskerne Wollert Hansen og Marius Franc settes på saken.

"Tidsrift" er en fri etterfølger av forfatterens første roman "Blå Måne". Med stor flid kopler Mårten Juvastøl Havre sjangerne fantasy, grøssere og krim.

Du kan bestille romanen hos din lokale bokhandel, eller direkte i forlagets nettbutikk her:  http://forlagshusetivestfold.no/tidsrift-marten-juvastol-havre

• Hentet fra Gjengangerens anmeldelse av Trekkfuglene: " .. mesterlig med virkelighetsnære fiktive grep"

trekkfuglene-i-gjengangerenBokanmelder Jon Terje Grønli har anmeldt Trekkfuglene, debutboken til Erling Greftegreff i Hortenavisen Gjengangeren. Vi gleder oss over at anmelderen tydeligvis deler vår begeistring for boken. Han skriver blant annet:

... Her kan det dreie seg om ulovlig smugling av jakttrofeer, diamantsmugling og overgrep på mindreårige. Imidlertid, alle famler desperat i blinde, mens blodet fortsetter å flyte i strie strømmer. Men her som i de fleste krimromaner, finnes det mer eller mindre usynlige bakmenn som har avgjørende forhold å skjule. likevel, mesterlig med virkelighetsnære fiktive inngrep, greier forfatteren å konstruere en løsning som i aller høyeste grad er overraskende. Til tross for at forfatteren kreativt følger flere miljøer samtidig både i Norge og Afrika greier han alltid å holde sentralnerven levende. ... Opplagt har sentrale aktører noe å skule, men hvem og hvorfor er vanskelig å vite siden stoffet griper tak i ulike sosiale kulturer med aktører som både skremmer og til tider fascinerer. Forfatteren som selv tilhører politietaten avslører i kortere sekvenser et spennende politimiljø som rommer både skarpe skuldrer og en god porsjon sjalusi.

Vi gratulerer debutant Greftegreff med nok en strålende anmeldelse!

• Hyggelige anmeldelser for Lise Marie Johanssons romandebut

lillian i tbRomanen "Lillian B" har ikke vært i salg i mer enn en uke, men det er allerede to bokanmeldelser som har lest og anmeldt boken. Det er slett ikke vanlig når det gjelder romaner av ukjente debutanter, og noe vi setter stor pris på. Og at anmelderne i tillegg har hatt mye godt å si, liker vi selvfølgelig ekstra godt :-)

Journalist Ove Mellingen i Telemarkavisen skriver blant annet:

"Forfatteren klarer å tegne skisser av sårbare mennesker som lever i den ganske grusomme etterfasen av overgrep som de har fortrengt. Folk som har opplevd så vanskelige ting som barn kan ofte få en krevende ungdomstid og gjerne destruktive relasjoner til andre mennesker. Noen ganger helt uten å vite hvorfor ting blir så galt, hvorfor angst og selvskading tvinger seg fram.
    ... forfatteren klarer å formidle sårbarheten som lille Lillian føler, ansvaret hun må ta, når faren er borte og moren ikke makter å møte sorgen ved å bli enke. Temaet som forfatteren tar opp er relevant og jeg ser ikke bort fra at denne boken kan hjelpe folk som sliter med traumer."

Før han avslutter med en hilsen direkte til forfatteren:

Du er en fortellerstemme som flere enn jeg kan få stor glede av framover.

Og i dagens Tønsberg Blad kaster Finn Stenstad en firrer på terningen og skriver blant annet:

TEMAET SOM Lise Marie Johansson tar opp, er velkjent i litteraturen. Og, dessverre, like aktuelt i samtiden. Seksuelle overgrep og grov, seksuell trakassering synes å bli stadig mer vanlig. Når vi dessuten leser og hører hvordan slik krenkende og ødeleggende framferd synes å bre seg i ungdomsmiljøer, gir «Lillian B» et leseverdig bidrag i høstens litteraturtilbud. ROMANEN ER formet som en autoral fortelling der vi møter Lillian i ulike faser av livet. Det kompositoriske grepet forfatteren har brukt der hun veksler mellom glimt fra barndom og ungdomstid med nåtidsplanet, er etter min mening romanens styrke. Gjennom denne glimtvise skiftningen mellom nåtid og fortid hvor Lillians livshistorie gradvis avdekkes, lykkes Lise Marie Johansson å holde leserens oppmerksomhet oppe, selv om de nyanserte antydningen som røpes, peker fram mot den skjellsettende avsløringen som først kommer på romanens siste side. LILLIAN B. er i slutten av tjueårene og har sin første jobb som lærer i en ungdomsskole ikke langt fra byen hun vokste opp i. Hun mestrer lærerrollen, men under overflaten rår kaos. For å fungere må hun skjule seg bak masker. Hun er selvdestruktiv, har problemer med å binde seg til andre. Årsaken forstår vi av de retrospektive episodene fra barndom, oppvekst og ungdomstid. Tapet av faren, forholdet til bestefaren, den traumatiske episoden fra ungdomsårene, og ikke minst, det som skjer innad i kollegiet på skolen, gjør tilværelsen nærmest ulevelig. Hvordan det ender, skal ikke røpes, i og med romanstrukturens effekt er å holde på de vonde hemmelighetene til siste side. Kanskje vel dramatisk, noe som etter min vurdering svekker de finstemte nyansene og antydningene som fyller hovedforløpet i romanen.

Vi gratulerer vår forfatter, Lise Marie Johansson med vel bestått debutbok :-)

6 artikler