Flott anmeldelse av middelalderromanen "Sverddrengen" i Dagen

I slutten av august kom middelalderromanen "Sverddrengen" i handelen, og nå har avisen Dagen anmeldt den med godt resultat :-)

sverddrengen i dagen

Om boken:

cover sverddrengenVi skriver tidlig 80-tall. Tord og Marie Jonsson har flyttet til Skien. På en middelalderutstilling ser han et maleri av en navnebror, Tord Sigurdsson, sverddreng på Bratsberg gård. Hvorfor kjenner han en slik intens dragning mot den unge krigeren? Og hvorfor slipper ikke denne opplevelsen taket i ham? Da han seinere kommer over Snorre Sturlassons kongesagaer, rives han med av beretningen om den mektige Gregorius Dagsson, lendmann på gården i 1100-tallets Skida. Skikkelser fra denne perioden blir levendegjort, og gammel og ny tid veves stadig tettere sammen. Det er som han står ved en elvebredd der grunnen gir etter. Han sklir uti og føres hjelpeløs av sted. Ufredsår har preget Norge etter Sigurd Jorsalfares død, og nå raser striden om kongemakten mellom halvbrødrene Øystein, Inge Krokrygg og Sigurd Munn. Det brygger opp til et avgjørende slag i Bjørgvin i 1155 da fantasier synes å bli til virkelighet for Tord Jonsson. Med ett ser han Skida slik byen den gang var, og blir med Gregorius’ menn på seilasen vestover. Er han selv krigeren på bildet – Sverddrengen? Unggutten som dras mellom trelljenta Huld og den fribårne stormannsdatteren, Ulvhild. Er vi overlatt tilfeldigheter og en usikker skjebne? Bærer vi i oss en unik identitet uavhengig av tid og sted? Og, hvilke rammer for livsutfoldelse gis det i to så ulike epoker?

Boken kan bestilles hos din lokale bokhandel, eller direkte i forlagshusets nettbutikk her: http://forlagshusetivestfold.no/nettbutikk/skjonnlitteratur/sverddrengen-tor-bertel-lovgren

En tanke om “Flott anmeldelse av middelalderromanen "Sverddrengen" i Dagen”

• Torild Wølner Gundersen
    Torild Wølner Gundersen august 16, 2018, kl. 10:33 am

Skal bli artig å lese mer om dette. Historien fra Skida på denne tiden, med Norges kanskje mektigste mann, Gregorius Dagsson på Bratsberg, mannen med gullhjelmen, og den mektige Dagsætta har alltid fascinert meg. Skien har en spennende historie, og jeg gleder meg til å lese Tor Bertel Løvgrens bok.

Svar