Strålende anmeldelse av "Det begynner å ligne et liv" i magasinet Sykepleien

Kjetil Skotte, sykepleier og rosenterepeut, har anmeldt en av våre viktigste bøker: Det begynner å ligne et liv" for magasinet Sykepleien.

Det er en grundig og god anmeldelse, som du kan lese i sin helhet her: https://sykepleien.no/bok/2019/03/de-glemte-parorende

Han avslutter med: Dette er en lettlest bok. Den er luftig og har både dikt og sangtekster som pusterom mellom de skjebnetunge fortellingene. Den sier mye klokt om hva vi som samfunn bør fokusere på når det gjelder behandling av rusmisbrukere, og den kan og bør gi en og annen aha-opplevelse for både helsepersonell og politikere. Den understreker at pårørende ikke må bli glemt og vil forhåpentligvis bidra til at bevisstheten og omsorgen rundt nære familiemedlemmer øker.

Mer om boken:

FORSIDE Det begynner å ligne et liv«Det er en sterk bok Unni Ranheim har skrevet om pårørende til rusmisbrukere. Historiene gjør inntrykk, tårene triller. Det er så mye smerte, skam og sårbarhet. Så mye omsorg, empati og godhet. Så mye skuffelse og kjærlighet, så mye håpløshet og håp. Å være pårørende til en rusavhengig er krevende fordi mange følelser kommer i kok: En elsker og en hater.»

Olaug Vervik Bollestad (Krf.), leder av Helse- og Omsorgskomiteen på Stortinget har skrevet forordet i boken.

Merete Almås er ruskoordinator og selv pårørende. Hun spør seg om hun er snill eller dumsnill når hun stiller opp for broren sin? Og hjelper hun broren sin til å ruse seg på første klasse når hun stiller opp døgnet rundt? Merete ante ikke at brorens rusmisbruk gjorde henne syk.

"Det begynner å ligne et liv …" handler om pårørende til rusmisbruk-ere og deres hverdag. Mødre, fedre, besteforeldre, søsken, voksne barn og venner forteller i boken om sykdom, om kjærlighet, om sorg, om utholdenhet, om torpedoer, om tyveri, om svik og atter svik, om lettelsen når den rusavhengige sitter inne, og om skammen. Skammen over ikke å fikse livet, over å være en pårørende – og over at man skammer seg. Og ikke minst, om fortvilelsen over ikke å bli sett og få hjelp fra helsevesenet. Belastninger skapes, stressnivået øker og spenningene setter seg i kroppen. I tillegg til alle de pårørende møter du også en biskop, forskere, helsepersonell og ansatte i behandlingsinstitusjoner og organisasjoner.

Boken kan bestilles hos din lokale bokhandel, eller direkte i vår nettbutikk her: http://forlagshusetivestfold.no/det-begynner-a-ligne-et-liv-unni-ranheim