Strålende anmeldelse for "Min mor døde barnløs" i TA

Tore Tveit hadde egentlig sluttet å skrive romaner. Det er vi glade for at han ikke gjorde, for "Min mor døde barnløs" er en strålende roman. Noe anmelderen i Ta, Anders Lunde, tydelig er ening med oss i. Siden vi ikke fant anmeldelsen på TA`s nettsider, tar vi sjansen på å dele hele den fantastiske anmeldelsen her:

tveit anmeldelse i taDet har blitt skrevet mye god litteratur med lokal forankring de siste årene. «Tilbakekomstene; Monsemann; Winterreise; Urtene. Komfyren. Kroppen» av Fredrik Brattberg, «Norge og døden» av Stian Johansen, «Mogador» av Rune Berglund Steen, «Gjøglaren; Nattsvermar; Gåva» av Gyrid Axe Øvsteng og «Forestillinger» av Morten Borgersen, for å nevne noen. Denne sommeren har en ny roman blitt sluppet på markedet. En bok som så absolutt føyer seg inn i rekken av kvalitetslitteratur fra nærområdet. Forfatteren er Tore Tveit, og boken heter «Min mor døde barnløs» Kort fortalt er handlingen i romanen lagt til Skien i 2018. Vi møter den forhenværende læreren, Knut Oskar Pedersen, som etter et utbrudd i klasserommet, nå er uføretrygdet og lever en tilbaketrukken tilværelse i en tomroms leilighet på Falkum. Sakte, men sikkert begynner han å nøste opp i forholdene rundt sin mor, som var innlagt på psykiatrisk avdeling og døde da han var seks år gammel (han møtte henne bare én gang). Med denne innfallsvinkelen blir leseren introdusert for familiemedlemmer, naboer og bekjente av hovedpersonen, der han stadig beveger seg rundt i Skien og deler av sine betraktninger og sin historiekunnskap om byen og dens bygg, steder og monumenter. Språket i romanen har et muntlig preg, er lettlest og ofte svært så humoristisk.

Tore Tveit leverer en stilsikker prosa, spedd med lokale ord og uttrykk, som kan minne om arbeiderklasselitteraturen på 1970-tallet. Romanen utforsker temaer som identitetssøken, å føle seg sosialt og samfunnsmessig mistilpasset, mellommenneskelige faktorer, forsoning, angst og det trinnvise bruddet med dette. Dette høres kanskje tungt ut, men det er det altså ikke. På bakgrunn av forfatterens valg av form og språkføring, blir historien meget leservennlig. Dette skyldes også de gode og troverdige dialogene, et interessant og fint persongalleri, og de oppfinnsomme og lekne ordvendingene, som eksempelvis: «Jeg gikk i mine egne tanker. Hvem andres skulle jeg gå i?» Slike innfall er boken full av, og bidrar sterkt til at man har lyst til å lese videre og bli værende i fiksjonsuniverset. Det er et behagelig tempo i romanen.

Å lese «Min mor døde barnløs» byr på et befriende avbrekk fra en hverdag der alt skal gå fort og være tilsynelatende enkelt og effektivt. Hovedpersonen i romanen setter seg for eksempel aldri inn i en bil. Han går. Uten mobil eller internettilkobling. Med kaffe på termos og brødskiver med brunost i sekken. Som en slags antitese til det moderne mennesket beveger han seg rundt i Skiens gater, eller i sin egen leilighet, og tenker og observerer, uten å fremstå som reaksjonær av den grunn. Lokale gate- og personnavn, årstall og historiske begivenheter blir hyppig brukt som referanserammer. Dette gjør kanskje romanen ekstra gjenkjennelig og morsom å lese for oss som bor i Skien eller i Grenlandsområdet. «Min mor døde barnløs» kan leses på mange måter, slik god litteratur skal åpne for. Den kan blant annet forståes som en reise ut av trangsynte fordommer og konvensjoner, for å omfavne andre tankemønstre og følelser. Akkurat som moren til hovedpersonen reiser inn i en - for henne - trygg fornektelse under svangerskapet med ham (herav tittelen), foretar han en reise i sitt sosiale mønster, for å erkjenne at mye ikke er slik han har trodd frem til nå. Det er også en roman om skjebner og forandringer; både i forhold til levesett, oppførsel og samfunn. Det er ikke nødvendigvis en reise ut av ensomheten - som kan romme så mye - men en reise ut av en tilsynelatende fastgrodd mentalitet.

Men først og fremst er «Min mor døde barnløs» god. Meget god. Det er en bok du aldri vil angre for at du har lest.

Romanen kan bestilles hos din lokale bokhandel, eller direkte i vår nettbutikk her: http://forlagshusetivestfold.no/min-mor-dode-barnlos-tore-tveit