Tysk bokanmelder har fått øynene opp for "Med himmelen under oss."

Vi er ikke bortskjemte med at bøkene våre blir omtalt i utlandet, men desto hyggeligere de gangene det skjer. Denne gangen er det journalist og bokanmelder Stefan Mesch som omtaler bøker for diverse tyske aviser, magasiner og litteratursider, som i forbindelse med at Norge skal være æresgjest under neste års bokmesse i Tyskland har lest seg opp på norsk litteratur. En av bøkene han trekker fram som en av de tjue beste bøkene av nye norske og foreløpig ukjente forfattere, er Anja Hagelunds debutroman "med himmelen under oss."

stefan

Han skriver bla

Med himmelen under oss“ (2015) [„Mit dem Himmel unter uns“]

„Ein kurzer Roman über Verletzlichkeit, Beziehungen zu anderen Menschen und grüne Turnschuhe. Erika, 25, geht gern mittwochs in die Bibliothek. Es geht auch um Ole, der an einem Ort arbeitet, an dem „niemand wirklich sein will“. Erika hat Zwangshandlungen. Dies ist kein trauriges Buch: Sie können Humor finden und Tragikomik. Ein kleines Juwel von zwei verschiedenen Menschen, die ihr Leben nicht komplett in Ordnung bringen und sich in ihrer Andersartigkeit wiederfinden. Voller Wärme und Humor. "

En liten juvel altså. Ingen dårlig attest for en ung debutant, tre år etter at boken kom ut. En bok som selvfølgelig ble kjøpt inn av Kulturrådet, men som siden nærmest har gått under radaren. Kan vi håpe på at flere blir oppmerksomme på den?

Den finnes både med stive permer og Pocket, og selges (altfor) rimelig i nettbutikken her: http://forlagshusetivestfold.no/catalogsearch/result/?q=anja

Om boken:

med_himmelen_under_ossDette er en kort roman om sårbarhet, relasjoner til andre mennesker, og grønne joggesko. Hovedpersonen er Erika, en 25 år gammel jente som har lagt sin elsk på å dra til biblioteket på onsdager, og har laget et system med søppelet sitt i tilfelle, mot formodning, hun ikke klarer å gå ut med det. Den handler også om Ole, som jobber på et sted der «ingen egentlig ønsker å være», han har ingen særlige bekymringer bortsett fra å skulle holde styr på denne eksentriske jenta.

Erika er en ung jente med tvangshandlinger og sliter med psyken. Tema er dessverre veldig relevant, da mange unge sliter psykisk idag. Dette er likevel ikke noen trist bok, man finner både humor og tragikomikk, og det er nærliggende å sammenligne med en mannlig bokprofil som i disse dager gjør comeback som blogger – Ingvar Ambjørnsens Elling.